Kaizers Orchestra rockten die Mensa

Der Nordische Klang und somit Skandinavien hat weitaus mehr zu bieten als zeitgenössische klassische Klaviermusik oder Dramen von Henrik Ibsen. Am vorletzten Tag des Kulturfestivals in Greifwald gaben sich die sechs Norweger von Kaizers Orchestra in der Mensa die Ehre. Mit ihren Debütalbum Ompa Til Du Dør haben sie ihr Heimatland im Sturm erobert und beginnen jetzt mit der kontroll på kontinentet. Und das zu Recht.


Entgegen dem Trend, immer in Englisch singen zu müssen, bleiben die sechs aus der Nähe von Bergen ihrer Muttersprache Norwegisch treu. Auch wem diese Sprache fremd war, rockte am besagtem Donnerstag mit und versuchte ansatzweise den Refrain mitzusingen.
Ist die Band mit ihren Geschichten über Russisches Roulette und Mafia-Alltag für sich schon eine Wucht, unterstreichen Pumporgel (Ompa), Ölfässer, Kontrabass, Radkappen und Gasmasken das Besondere. Dienen sie jedoch nicht als Kulisse, sondern sind fester Bestandteil einer außergewöhnlichen Liveshow.
Musikalische Grundlage ist die gute alte Polka, die Kaizers Orchestra auf ihre Art und Weise neu interpretiert sowie mit alternativem Rock und nordischen Einflüssen vermischt, und bei der man schnell die Welt und die anderen Konzertbesucher um sich herum vergisst und sich einfach den Klängen hingibt. Die Umgebung wird erst wieder wahrgenommen, als die Band nach fast zwei Stunden und zwei Zugaben von der Bühne entlassen wird.
Was bleibt nach diesem Abend? Die Begeisterung und der Spaß, die die Band mit ihrer Musik an ihr Publikum weitergaben. Und der Vorsatz, am nächsten Tag die Platte zu kaufen oder sehnsüchtig auf das zweite Album von Kaizers Orchestra zu warten, das im August in die Läden kommt.

moritz: Where the hell do you get all these oil barrels from?
Janove Ottesen: I don’t know, I think we are sponsored. I think they are just on stage every time we get there. I don’t know where they come from.

Do you like it when people say that Tom Waits is a source or an influence to you or your music?
Well, we are fans of Tom Waits. He is phenomenal. He likes Kaizers Orchestra, so we like each other. He is been talking about Kaizers Orchestra quite a lot. So that‘s cool.

On stage, did you ever hurt yourself with those barrels and sticks and all that stuff?
Yeah, in the beginning we hurt ourselves in the same places every time we played. When you play on the oil barrels you can get injured here on your right hip, because you hit yourself with the stick and you can cut your leg. We did that a lot in the beginning, but then you learn.

Alright. The Live-DVD, when will it come out and what will be on it?
I think it’s coming in next winter, march 2006 maybe. It‘s a full live performance from a concert in Copenhagen. We wanted to do something outside of Norway. It’s going to be quite a big DVD with a lot of extra material, so it’s going to be cool.

Let‘s talk about the new album. I heard it‘s going to be funnier and happier. Is that right? Like the first one? Back to the roots?
Nah, not really. It‘s two steps ahead instead of two steps back. You know, we couldn’t have done what we are doing on this album two years ago.

Did you learn any German here?
“Haben sie in der Bundesliga gespielt?“ (lacht) Well, now we are picking up the language. Today I ordered a kebap in a store in german and no questions. Just got the kebap and ate it. Happy. No question.

So you like Greifswald, you like the festival?
We’ve never been here before and this place looks like a school. It‘s normally not the best venue for a Rock‘n‘Roll band. But it sounded okay on soundcheck and I think it‘s gonna be nice.

Anything you want to tell the students of Greifswald?
Take a year off. And make good songs and become artists. Everyone.

Geschrieben von Anne Breuer, Verena Lilge